Adana Dârüleytâm-ı Osmani'nin Tarihçesi
Adana Dârüleytâm-ı Osmani, Adana'da 1909 yılında yaşanan Adana Olayları'nın ardından yetim kalan Ermeni çocuklar için inşa edilmiş tarihi bir yetimhanedir. Dönemin Adana Valisi Cemal Bey'in emriyle, Ermeni Yardımlaşma Vakfı iş birliğiyle yapımına başlanan bina, yaklaşık 500 Ermeni yetimin barınabileceği şekilde hizmete açılmıştır.
Mimari Yapısı ve Savaş Dönemi
Kuzey Avrupa mimari tarzında tasarlanan ve 3 katlı olarak inşa edilen bu tarihi yapı, I. Dünya Savaşı yıllarında Enver Paşa Darül Yetimi adıyla anılmıştır. Yetimhane işlevi, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşuyla birlikte kurumun kapatılmasına kadar devam etmiştir.
Cumhuriyet Dönemi ve Günümüzdeki Kullanımı
Cumhuriyet'in ilanından sonra kapatılan tarihi bina, devlet okulu olarak hizmet vermeye başlamıştır. Sırasıyla Öğretmenler Okulu, Kız Öğretmen Okulu, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Adana Anadolu Lisesi tarafından kullanılan yapı, 1987 yılından günümüze kadar Adana Fen Lisesi olarak kullanılmaktadır.