Reşadiye Camii (eski adlarıyla İstasyon Camii veya Hilmi Abbas Camii), İstanbul'un Pendik ilçesinde, Pendik Tren İstasyonu'nun yakınlarında yer alan tarihi bir camidir. Yapımına 26 Ağustos 1908'de başlanan bu yapı, Pendik'in ilk camisi olma özelliğine sahiptir. Aynı zamanda İstanbul'da inşa edilen son selatin cami unvanını taşımaktadır.
Reşadiye Camii'nin Tarihçesi
Caminin inşa süreci, Haydarpaşa-İzmit Demiryolu Hattı'nda çalışan işçilerin Pendik İstasyonu'nda konaklamasının ardından başlamıştır. Yapının ilk cephe çizimleri 18 Şubat 1908'de Mehmed Bey tarafından çizilmiş, 20 Şubat 1908 tarihinde ise II. Abdülhamid tarafından uygun görülerek onaylanmıştır. Caminin inşaatını Müslüman bir Rum kadının başlattığı söylenmektedir. Yapımı tamamlanan caminin ilk görüntüleri 15 Ağustos 1909'da kaydedilmiş ve bir sene sonra ibadete açılarak dönemin padişahı V. Mehmed'in adını almıştır.
Hilmi Abbas Paşa Dönemi ve Yapısal Özellikler
Caminin inşaatı, yapımından sonra bilinmeyen bir sebepten ötürü tamamıyla bitirilememiştir. Sonrasında Hilmi Abbas Paşa camiyi tamamıyla inşa ettirmiştir. Bu süreçte caminin boyu da 17 metreden 30 metreye çıkartılmıştır. Toplam 490 metrekarelik zemin alanına sahip olan camide 1 adet kubbe ve 1 adet minare bulunmaktadır.
Restorasyon Çalışmaları
Tarihi caminin restorasyon sürecine 2020 yılında başlanmıştır. Bu restorasyon çalışmaları esnasında caminin ismi Reşadiye Camii olarak değiştirilmiştir. Restorasyon süreci 2025 yılında tamamlanmış ve cami yeniden ibadete açılmıştır.