Göksu Mihrişah Valide Sultan Camii ve Tarihçesi
İstanbul'un Beykoz ilçesindeki Göksu mahallesinde, Küçüksu Kasrı'nın karşısında ve tarihî Küçüksu Mesire Yeri'nin bitişiğinde yer alan Göksu Mihrişah Valide Sultan Camii (Küçüksu Camii), köklü bir geçmişe sahiptir. 18. yüzyılda bölgede Bostancı Ocağı'na ait müstakil bir yapı ve cami bulunmaktayken, bu yapı daha sonra Osmanlı padişahı III. Mustafa'nın eşi Mihrişah Sultan tarafından yenilenmiş ve böylece cami meydana gelmiştir. Kesin yapım tarihi bilinmeyen caminin, II. Mahmut'un fermanı ile 1835 yılında restore edildiği bilinmektedir.
Farklı Amaçlarla Kullanımı ve Yıkılış Dönemi
Caminin minaresi, bilinmeyen bir tarihte ve nedenle yıkılmıştır; bu yıkımın İstanbul'un işgal altında olduğu dönemde gerçekleştiği düşünülmektedir. Minaresi yıkık olan bina, 1938-1948 yılları arasında ibadet işlevini yitirerek Anadoluhisarı İdman Yurdu Spor Kulübü, Anadoluhisarı Karakolu, Nahiye Müdürlüğü ve Cumhuriyet Halk Partisi'nin ortak kullanım mekânı haline gelmiştir. Anadoluhisarı İdman Yurdu'nun 1947-1948'de taşınmasının ve çok partili döneme geçilmesinin ardından, caminin tekrar ibadete açılması için Vakıflar Genel Müdürlüğü'ne dilekçeler verilse de olumlu bir sonuç alınamamıştır. Tartışmalara son vermek isteyen Celal Bayar, boş kalan cami binasını 1959 yılında tamamen yıktırmıştır.
Yeniden İnşa Edilmesi ve Günümüzdeki Durumu
1997 yılında İstanbul III Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun yapının restitüsyon projesinin hazırlanmasına karar vermesiyle yeni bir dönem başlamıştır. Bülent Uluengin ve Nihal Uluengin tarafından hazırlanan rekonstrüksiyon projesi 2004 yılında onaylanmış ve rekonstrüksiyon çalışmaları başlamıştır. 2011'de restorasyon projesinin uygun olduğuna karar verilmesinin ardından, cami 2013-2014 yıllarında inşa edilerek yeniden ibadete açılmıştır.