Azize Meryem Ana Kilisesi (Surp Asdvadzadzin Katedrali), Osmanlı İmparatorluğu yönetimi sırasında Adana'daki Ermeni Apostolik Kilisesi'nin Kilikya Kutsal Makamı katedraliydi. 1840 yılında inşa edilen yapı, 1922 yılına kadar Ermeni Apostolik cemaatine hizmet vermiştir. İlerleyen yıllarda kilise mülkünde Aramyan lisesi ve Ermeni Apostolik piskoposluğu da inşa edilmiştir.
Savaş Dönemi ve Devlet Yönetimine Geçişi
1915'teki Ermeni tehciri sonrasında kilise binası askeri depo olarak kullanılmıştır. 1918 yılında kısa bir süre için Meryemana Katedrali aslına uygun olarak restore edilmiş, ancak 3 yıl sonra Hristiyanların Kilikya'yı boşaltmak zorunda kalmasıyla cemaatsiz kalmıştır. Türk hükûmeti 1923 yılında binaya el koyarak devlet binasına dönüştürmüştür.
Katedralden Sinema Salonuna Dönüşüm
1930'larda bina, yerel bir sinema girişimcisi olan Baki Tonguç'a kiralanmıştır. Burada, 1960'ların sonlarına kadar hizmet veren ve Adana'nın en büyük kapalı sinema salonu olan Tan Sineması açılmıştır. Tarihî yapı uzun yıllar boyunca kültürel ve sosyal etkinliklere ev sahipliği yapmıştır.
Yıkılışı ve Günümüzdeki Durumu
Tarihî katedral binası, 1970'lerde Türkiye Merkez Bankası'nın bölge genel merkezinin inşasına yer açmak amacıyla yıkılmıştır. Günümüzde fiziki varlığı bulunmayan yapı, cumhuriyetin ilk 50 yılında yok edilen Ermeni kültürel mirası yapılarından biridir.