Ankara Ziraat Mektebi'nin Tarihi ve İnşası
Ankara Ziraat Mektebi, Ankara’nın Keçiören ilçesinde 20. yüzyıl başında okul olarak inşa edilmiş tarihi bir taş yapıdır. Osmanlı İmparatorluğu’nda tarımı geliştirme çabalarının bir sonucu olarak yükselen binanın açılışı, 1908 yılında Vali Ali Münif Bey tarafından gerçekleştirilmiştir.
Kurtuluş Savaşı'ndaki Karargâh Rolü
Türk Kurtuluş Savaşı'nın ilk günlerinde karargâh olarak kullanılan bu iki katlı taş bina, Sivas Kongresi’nin ardından Sivas'tan Ankara’ya gelen Mustafa Kemal başkanlığındaki Heyet-i Temsiliye’ye tahsis edilmiştir. Mustafa Kemal, TBMM’nin açıldığı 23 Nisan 1920 tarihine kadar 118 gün boyunca bu binada çalışmıştır. Heyet-i Temsiliye’nin aldığı tüm kararlar bu binada hazırlanmış ve kurulan telgrafhane vasıtasıyla tüm yurtla temas kurulmuştur.
Tarihi Gelişmeler ve Sakinleri
Bina, Mustafa Kemal'in yanı sıra Mazhar Müfit Bey, Hakkı Behiç Bey, Rüstem Alfred Bey, Hüsrev Bey, Refik Bey, Hayati Bey, Bedri Bey ve Cevad Abbas Bey gibi isimlerin çalışma ve konaklama yeri olmuştur. Hâkimiyet-i Milliye Gazetesi'nin hazırlanması, Anadolu Ajansı'nın çalışmaları ve Büyük Millet Meclisi'nin açılış hazırlıkları bu binada gerçekleşmiştir. Mustafa Kemal Paşa'nın 1921 yılında Çankaya'da bir bağ evine geçmesiyle buradan ayrılmasının ardından bina, Kurtuluş Savaşı boyunca Genelkurmay Başkanlığı Binası olarak kullanılmıştır.
Cumhuriyet Döneminden Günümüze Tarihsel Süreç
1930 yılında yatılı okul olan Ankara Yüksek Ziraat Mektebi olarak hizmete giren yapı, 1937 yılında büyük bir tadilattan geçirilerek Meteoroloji Kuzey İstasyonu Binası olarak kullanılmıştır. Yapı, 1952 yılından itibaren ise Meteoroloji Genel Müdürlük Binası olarak kullanılmaktadır.