Ankara Telgrafhanesi'nin Tarihçesi
Ankara Telgrafhanesi, Ankara'nın Altındağ ilçesinde yer alan tarihi bir telgrafhane binasıydı. Dönemin Ankara Valisi Ahmet Tevfik Okday'ın 8 Ağustos 1865 tarihinde yazmış olduğu bir dilekçeye göre, o yıllarda şehirdeki telgraf işlemleri Hükûmet Konağı'ndaki bir birimde yürütülmekteydi. Ancak çıkan bir yangın sonucunda mevcut altyapının kullanılamaz hale geldiği bilinmektedir.
Valinin dilekçesinde, bu telgrafhanenin Hasan Paşa Hamamı'nın külhan yapısına yakınlığı sebebiyle zarar gördüğü ve yeniden inşa edilmesi durumunda konağın batı tarafındaki bir noktaya konumlandırılması gerektiği belirtilmiştir. Ankara Meclisince kararlaştırıldığı üzere, binayı 48.000 kuruş karşılığında yapmayı kabul eden müteahhit Katırcıoğlu Andon'a Hazine-i Humayun tarafından gerekli ödemenin yapılmasıyla 1 Kasım 1866 tarihinde yetki verilmiştir.
Sonraki Dönemler ve Kullanımı
19. yüzyılın sonlarında, bürokrasinin kullanımından bağımsız olarak Hükûmet Meydanı'nda yeni bir telgrafhane inşa edildiği bilinse de bu yapının kesin yapım ve yıkım tarihleri hakkında bilgi bulunmamaktadır. Söz konusu telgraf binası, 1925-1930 yılları arasında Ankara Adliye Hukuk Mektebi'nin derslik ve öğrenci yurdu olarak da kullanılmıştır.
Mimari Yapısı
Osmanlı mimari tarzına sahip iki katlı yapının üst katı ahşap malzeme kullanılarak inşa edilmiştir. Giriş cephesinin tam ortasında çift kanatlı ahşap bir kapı ve bu kapının üzerinde oval bir aydınlatma penceresi yer almaktaydı. İkinci katta ise ahşap dikmeler üzerinde yükselen bir balkon bulunuyordu. Genel olarak cephelerinde dikdörtgen pencere açıklıklarına yer verilen bina, üçgen alınlıklı kırma çatı sistemi ile örtülmüştü.